سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهدای لسان الارض
قالب وبلاگ

با سلام.
این پیام امام در این شرایط اقتصادی خواندن دارد.پیام در مورد استقلال، تولید داخلی، صادرات، مردمی کردن تولید، مبارزه با مصرفگرایی، تقویت بنیه دفاعی، کشاورزی و ...  نکات زیادی دارد.  چند بند ابتدایی شاید بیشتر به مواردی پرداخته شده است که مربوط به شرایط آن زمان است و البته خواندنش خالی درس و نکته نیست. ولی نکات انتهایی که شماره وار بیان شده را حتما بخوانید:


     صحیفه نور، ج‏21، ص: 155

پیام به ملت ایران (سیاستهاى کلى نظام در دوران بازسازى)

زمان: 11 مهر 1367/21 صفر 1409

مکان: تهران، جماران‏

موضوع: سیاستهاى کلى نظام اسلامى در دوران بازسازى کشور

مخاطب: ملت ایران‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بر هیچ یک از مردم و مسئولین پوشیده نیست که دوام و قوام جمهورى اسلامى ایران بر پایه سیاست نه شرقى و نه غربى استوار است و عدول از این سیاست، خیانت به اسلام و مسلمین و باعث زوال عزت و اعتبار و استقلال کشور و ملت قهرمان ایران خواهد بود.


جمهورى اسلامى ایران نباید تحت هیچ شرایطى از اصول و آرمانهاى مقدس و الهى خود دست بردارد. ان شاء اللَّه مردم سلحشور ایران کینه و خشم انقلابى و مقدس خویش را در سینه‏ها نگه داشته و شعله‏هاى ستم سوز آن را علیه شوروى جنایتکار و امریکاى جهانخوار و اذناب آنان به کار خواهند گرفت تا به لطف خداوند بزرگ پرچم اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- بر بام همه عالم قد برافرازد و مستضعفان و پابرهنگان و صالحان، وارثان زمین گردند.


در مسئله بازسازى و سازندگى من اطمینان دارم که شخصیتهاى رده بالاى نظام و مسئولین محترم و نیز مردم وفادار و انقلابى کشورمان چون گذشته هرگز قبول نمى‏کنند که نیل به این هدف به قیمت وابستگى ایران اسلامى به شرق و یا غرب تمام شود. اخیراً دستهاى پنهان و آشکار غرب و شرق به منظور ایجاد شکاف و اختلاف میان طرفداران انقلاب اسلامى به حیله جدیدى متوسل شده‏اند که مسئولین عزیز و رده بالاى کشورمان و نیز شخصیتها و چهره‏هایى از مجلس و دولت و روحانیون را به تفکر و گرایشات وابستگى و همچنین عدول از مواضع گذشته و نهایتاً به شرقگرایى یا غربگرایى متهم نمایند و موذیانه با طرح مسائلى از این قبیل که فلان شخصیت نظام جمهورى اسلامى راستگرا و یا میانه رو و یا سازشکار و غربگراست و یا فلان مسئول تندرو و انقلابى شده‏ است که نتیجتاً اعتماد مردم را به دست اندرکاران نظام سلب نمایند که با یارى خداوند و با رشد و آگاهى مردم بازار اینگونه القائات در این مملکت کساد و مشتریان آن اندک بوده‏اند و بر مردم ثابت است کسانى که سالها و بارها چه قبل و چه بعد از انقلاب امتحان خود را در تعهد به اسلام و انقلاب داده‏اند و در این راه به پاى چوبه‏هاى‏دار رفته و زندانها کشیده و ترور گشته‏اند و سلامت خود را از دست داده‏اند و تحت شکنجه‏هاى شاه براى استقلال و آزادى مبارزه کرده‏اند، یقیناً دلشان به حال انقلاب و ثمرات آن نه تنها کمتر از دیگران نسوخته که بیشتر مى‏سوزد و مسیر ارزشى و الهى و پرطراوت خویش را به هیچ وجه عوض نمى‏کنند. و من از باب وظیفه به مردم و فرزندان پرشور انقلاب مى‏گویم که مبادا بدون در نظر گرفتن محذورات سیاسى و شرایط بسیار پیچیده و حساس کشور به طرح سؤالها و اشکالاتى روى آورید که بازگو کردن و تحلیل واقعى قضایا توسط مسئولین دلسوز نظام باعث کشف اسرار مملکت شده و براى نظام مسئله آفرین گردد و نه تنها گره‏اى را باز نکند که بر مشکلات مملکت نیز بیفزاید.


من سیاست داخلى و خارجى کشور را به دقت ملاحظه مى‏کنم و تا زنده‏ام نخواهم گذاشت مسیر سیاست واقعى ما عوض شود و مسئولین نیز چیزى غیر از این نمى‏خواهند و انتظارى غیر از این از آنان نمى‏رود. من به بعضى از مسئولین هشدار مى‏دهم که به شدت باید مراقب بود که خداى ناکرده آب به آسیاب دشمنان نریزیم و آنان را با اقوال و جبهه گیریهایمان شادمان نگردانیم. به مسئولین و دست اندرکاران در هر رده نیز مى‏گویم که شرعاً بر همه شما واجب است که همت کنید تا آخرین رگ و ریشه‏هاى وابستگى این کشور به بیگانگان را در هر زمینه‏اى قطع نمایید- که ان شاء اللَّه خواهید کرد- و اگر مصلحت نظام و اسلام سکوت است، دردمندانه سکوت کنید که اجر سکوت براى پیشبرد اهداف نظام و اسلام به مراتب بیشتر از دفاع از اتهام وابستگى است. همان گونه که قبلًا گفته‏ام سیاست بازسازى و تشخیص و تعیین اولویت در امر بازسازى مراکز آسیب دیده کشور به عهده سران محترم و متعهد سه قوه و آقاى نخست وزیر است ولى باید توجه داشت که با در نظر گرفتن حجم عظیم کار و ضرورت تسریع در تعیین خط مشى‏ بازسازى و سازندگى، حتماً از نظرات کارشناسان و صاحبنظران خصوصاً هیأت دولت و وزرا و کمیسیونهاى مربوطه مجلس شوراى اسلامى- که چهره‏هاى دلسوز و متعهد و مطلع در آنها فراوانند- و نیز از مسئولین هر امرى استفاده نمایند چرا که آنان نیز به خوبى دریافته‏اند که بازسازى و سازندگى جز از طریق تعاون و همفکرى میسر نیست. و این کشور متعلق به اسلام و همه ملت ایران است و همان گونه که در جنگ همه در کنار هم بودند، در صلح و سازندگى هم باید در کنار یکدیگر باشند که ان شاء اللَّه مراکز علمى و دانشگاهى نیز در این مسئله بزرگ سهیم خواهند بود.

لازم به تذکر است که وزیر و یا مسئول مربوطه نیز در تصمیم گیرى نهایى سران و نخست وزیر صاحب رأى مى‏باشند.


اما نکاتى که در بازسازى و سازندگى توجه به آن ضرورى است:

1- با اینکه اطمینان داریم که خانواده‏هاى معظم شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودین هیچ گاه راضى نشده و نمى‏شوند که در برابر ایثار عزیزانشان که فقط به خاطر خدا و رسیدن به کمال بوده است سخن از رفاه و مادیات به میان آید و همت آنان بلندتر از این مقوله‏هاست، ولى بر دست اندرکاران نظام است که ذوق و استعداد و توان خود را در هر چه بهتر رسیدن به امور معنوى و مادى و ارزشى و فرهنگى این یادگاران هدایت و نور به کار گیرند و از خدمت بى‏شائبه و بى‏منت به آنان دریغ نکنند؛ هرچه انقلاب اسلامى ایران دارد از برکت مجاهدت شهدا و ایثارگران است. من مى‏دانم که بسیارى از خانواده‏هاى عزیز شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودین به خاطر مناعت طبع و بزرگوارى و اخلاق کریمه خود در مصایب و مشکلات زندگى به مسئولین مراجعه نکرده‏اند و یا مراجعه‏شان به حداقل بوده است. و همه نیز مى‏دانیم که اکثریت این قشر و رزمندگان عزیز اسلام از طبقات محروم و کم درآمد بودند و مرفهین کمتر دل براى انقلاب سوختند، ولى وظیفه ماست که در حد توان و مقدورات قدرشناس زحمات آنان باشیم و من میل ندارم که این قدرشناسى فقط در حد تعریف و تمجید ظاهرى خلاصه شود بلکه باید در همه نوع امتیازات اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى به آنان بها داده شود و ضرورتى نمى‏بینم که به‏ این عزیزان سفارش و نصیحت کنم و رسالت بزرگ حفظ امانت خونهاى مقدس شهیدان را بازگو نمایم که بحمداللَّه تا به حال خانواده‏هاى شهدا و اسرا و مفقودین و جانبازان خود حافظ و نگهبان ارزش شهادت و ایثار بوده‏اند و بعد از این نیز به یارى خدا پاسدار آن خواهند بود.


2- با قبول و اجراى صلح کسى تصور نکند که ما از تقویت بنیه دفاعى و نظامى کشور و توسعه و گسترش صنایع تسلیحاتى بى‏نیاز شده‏ایم، بلکه توسعه و تکامل صنایع و ابزار مربوط به قدرت دفاعى کشور از اهداف اصولى و اولیه بازسازى است و ما با توجه به ماهیت انقلابمان در هر زمان و هر ساعت احتمال تجاوز را مجدداً از سوى ابرقدرتها و نوکرانشان باید جدى بگیریم.


3- توجه به بازسازى مراکز صنعتى نباید کوچکترین خللى بر ضرورت رسیدن به امر خودکفایى کشاورزى وارد آورد، بلکه اولویت و تقدم این امر باید محفوظ بماند و مسؤولین بیشتر از گذشته خود را مکلف به اجراى آن سازند و در امر احیاى اراضى و مهار آبها و ایجاد سدها و تشویق کشاورزان و دامداران و استفاده هرچه بیشتر از نعمتهاى بیکران الهى در طبیعت تلاش نمایند که مطمئناً خودکفایى در کشاورزى مقدمه‏اى است براى استقلال و خودکفایى در زمینه‏هاى دیگر.


4- مهمترین عامل در کسب خودکفایى و بازسازى توسعه مراکز علمى و تحقیقات و تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهاى متعهد و متخصصى است که شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاک نگرش انحصارى علم به غرب و شرق به در آمده و نشان داده‏اند که مى‏توانند کشور را روى پاى خود نگه دارند. ان شاء اللَّه این استعدادها در پیچ و خم کوچه‏هاى اداره‏ها خسته و ناتوان نشوند.

5- برنامه ریزى در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توأم با حفظ شعائر و ارزشهاى کامل اسلامى و پرهیز از تنگ نظریها و افراط گراییها و نیز مبارزه با فرهنگ مصرفى که بزرگترین آفت یک جامعه انقلابى است و تشویق به تولیدات داخلى و برنامه ریزى در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادى صدور کالا و خروج از تکیه به‏ صادرات نفت و نیز آزادى صادرات و واردات و به‏طور کلى تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قیمت.

6- رعایت اصول ایمنى و حفاظتى مراکز و صنایع و ایجاد پناهگاههاى جمعى براى مردم و کارگران که این اختصاص به زمان جنگ ندارد بلکه طریقه احتیاط در هر شرایط است.


7- استفاده از نیروهاى عظیم مردمى در بازسازى و سازندگى و بهادادن به مؤمنین انقلاب خصوصاً جبهه رفته‏ها و توسعه حضور مردم در کشاورزى و صنعت و تجارت و بازسازى شهرهاى تخریب شده و شکستن طلسم انحصار در تجارت داخل و خارج به افراد خاص متمکن و مرفه و بسط آن به توده‏هاى مردم و جامعه.


8- حفظ و نگهدارى ترکیب یک یا چند شهر خراب شده در جنگ به منظور ترسیم علنى تجاوز دشمنان علیه انقلاب و کشورمان و نشان دادن قدرت دفاع و مقاومت قهرمانانه ملت که آیندگان فقط به اسناد و نوشته‏ها بسنده نکنند. البته این کار با رضایت کامل صاحبان املاک و با ایجاد شهرهاى مجاور باید انجام شود.


9- تأکید بر حفظ ارزشها و شئون اخلاقى و اجتماعى و نیز سالم سازى اجتماعات که گروهى از خدا بیخبر و فرصت طلب تصور نکنند که مردم در برابر نیات پلید آنان بى تفاوتند. ان شاء اللَّه خداوند همه را از شرّ نفس اماره و شرّ دشمنان محافظت فرماید و به همه شرح صدر و تدبیر در امور و اخلاص در عمل و ایثار در خدمت به خلق مرحمت کند. «احمد» (1) به صورت آزاد بهتر مى‏تواند به اسلام و مردم کشور خدمت نماید و تنها در جلسات شرکت مى‏کند تا گزارش مسائل سریعتر به اینجانب برسد.

والسلام على من اتبع الهدى.

11/7/1367

روح اللَّه الموسوى الخمینى‏

__________________________________________________

 (1)- آقاى سید احمد خمینى‏

 


[ شنبه 91/2/30 ] [ 11:58 عصر ] [ الله اکبر خامنه ای رهبر ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 72102